EAGLE 280
Samokřídlo zhotoveno po poradě za kterou děkuji "Jožinovi" z diskuze na Mojehobby, fa. Čemech - 850Kč
rozpětí 690mm, profil MH60, pohon MIG 280 Racing (6V), vrtule GWS 6/3, JES 180, Rex 5+, 2x servo Graupner C261, 7x 650mAh NiMH (AAA), letová hmotnost 272g
Tuning : pohon MEGA AC 16/7/8, 3s LiPol 1250mAh, let.hm. 304g (bez accu 194g)
Několik praktických zkušeností:
-
K upevnění vrtule se osvědčil hliníkový unašeč od fy Hořejší M4/2 mm (33 Kč), neboť umožňuje snadné vyměňování libovolných vrtulí.
-
Při porovnání mikrotužkových akumulátorů 7x NiMH 720 mAh (zelené SANYO AAA, akupack 500 Kč), jsou na tom o poznání lépe 7x NiMH 650 mAh (žluté TELINK, á 49 Kč). Telinky jsou tvrdší a provozní kapacitou stejné. Při zkoušce obou akupacků s motorem MS Composit 300 (6V) s vrtulí GWS 6/3, u zelených akumulátorů se při přidání plynu motor nerozběhne neboť jej vypne Bec regulátoru (JES 180). Se žlutýma Telinkama lze přidávat plyn prudce na 100%, avšak jen krátkodobě. Starty a tah motoru vycházejí u žlutých NiMH taktéž znatelně lépe.
-
Ze stejnosměrných motorů se v praxi jako nejvýhodnější zatím jeví MIG 280 Racing 6V (135 Kč) s vrtulí GWS 6/3 (41Kč). Samokřídlo stoupá pod úhlem cca 60° a doba letu cca 12 minut s poletováním a klouzáním bez plynu. S vrtulí GWS 4,5/4 (31 Kč) lze o něco prodloužit motorový čas, avšak stoupání je znatelně línější, cca 30°.
-
Převodovku k motorům s použitím větší vrtule (např.9/5) by bylo možno nainstalovat jen na úkor zkrácení (uřezání) elevonů, neboť vrtule je přesahuje. Křídlo by se muselo rovněž dovážit. Tuto variantu jsem tedy nevyzkoušel.
-
Odnímatelnou střední lyžinu jsem nejprve udělal následným způsobem. Vzadu se lyžina zasunula výstupkem do sedla a ve špici se bočním pohybem zasunula pod nalepenou balsu, jak je patrno z těchto obrázků. Jištěna byla ještě středem pomocí skelné pásky k samokřídlu :
Po nějakém čase jsem však tuto lyžinu přilepil "natvrdo". Baterky lze pohodlně vsunout pod lyžinu jejím napružením a tak odnímatelnost již nebyla potřebná. -
Tuning : Ke střídavému pohonu (finančně nákladná záležitost) jsem se však přece jen odhodlal. Po poradě na diskuzi Mojehobby jsem zakoupil střídavý motor Mega AC 16/7/8 (1990 Kč) a regulátor Jeti Advance 18-3p (1450 Kč). Při porovnání ceny 850 Kč - konfekčního samokřídla i s motorem Mig 280, je to investice vskutku značná. Ale asi jako každý, kdo AC motor vyzkoušel, tak žasne nad tou změnou. I já se přidávám k tvrzení, že je pak takovéto létání úplně o něčem jiném, a časem se možná i vyplatí. K tomuto motoru jsem vyzkoušel na sedmičlánek NiMh vrtule GWS 6/3 s tahem 320g; 6/5 - 280g; 7/6 - 340g (udušené); 7/3,5 - 380g. Ke stoupání kolmo vzhůru na čerstvě nabité baterky už nic nechybí. Jelikož je motor (48g) s unašečem a regulátorem o malinko těžší než původní, upravil jsem těžiště způsobem, že jsem se snažil posunout motor co nejblíže dopředu. Z obrázku je patrno, že jsem výřez v loži motoru prodloužil a přečnívající konec lože uřezal. Letové časy se se stávajícími sedmičlánky NiMh dokonce prodloužily na cca 17 min. Teplota motoru, regulátoru a baterek se snížila natolik, že je k nerozeznání, zda se teprve lítat bude nebo už se tak stalo. Odběr motoru (plný plyn) jsem naměřil 6A u vrtule GWS 6/3 - 320g tah. Letová hmotnost stoupla o 10g (282g).
-
Se samokřídlem lze velice dobře využívat termiku, takže celkový letový čas závisí od pilota. Je velmi obratné, shodně dobře lítá i na zádech.
-
Při osazení aku LiPol 2s 1500 mAh Kokam se mně zvýšila doba (čistá) běhu motoru na 55 minut, takže na jednu sadu je samokřídlo ve vzduchu vždy přes 1 hodinu - úžasné. Tah motoru s vrtulí GWS 7/3,5 = 350g při odběru (max.plyn) 7,5A.
-
Diferenciaci křidélek (elevonů) je možno nastavit (pokud ji vysílač umožňuje) tak, aby křidélko vyklápějící se dolů mělo menší výchylku oproti druhému křidélku vyklápějící se nahoru. V opačném případě bude model při zatáčení padat po špici!
-
Jelikož je však vrtule 6/3 o 5 cm větší oproti 4,5/4, nutno si dát pozor při házení modelu pod plynem na prsty. Při "zapomenutí" ukazováčku tlačná vrtule takto kouše.
-
A ještě jednu zkušenost na závěr : Při jednom polétání jsem postřehl, že mně na chvíli zcela vynechal motor a křídlo chtělo jít po špici dolů. Po přistání jsem kontroloval, co se mohlo stát. Náhodou jsem držel křídlo za špici a palcem svíral baterky. Při větším stisku mně vynechávalo ovládání serv. Problém jsem tedy naštěstí ihned odhalil. Po odkrytí černé smršťovačky na baterkách se ukázal šlendriánský zaletovaný měděný spojovací pásek, který držel při sobě jen díky smršťovačce. Akumulátorovou sadu jsem takto vyrobenou bohužel zakoupil.
vrtule | 4,5x4 | 6x3 | 4,5x4 | 6x3 | 125x110 | 7x3,5 | 6x5 | 7x6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I/tah | I/tah | ot/min | ot/min | I/tah | I/tah | tah | tah | |
MIG 280 (6V) | 3,7/150 | 4,5/214 | 13500 | 11000 | 5,4/104 | - | - | - |
MIG 280 Racing (6V) | 5,0/164 | 6,5/256 | 14000 | 13000 | - | - | - | - |
MS Composit 300 (6V) | 9,0/180 | 10/270 | 15000 | 12000 | - | - | - | - |
MEGA AC 16/7/8 | 5,0/220 | 6,0/320 | - | 14000 | - | 7,5/380 | 280 | 340 |
vrtule | 4,5x4 | 6x3 | 4,5x4 | 6x3 | 125x110 | 7x3,5 | 6x5 | 7x6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I/tah | I/tah | ot/min | ot/min | I/tah | I/tah | tah | tah | |
MEGA AC 16/7/8 | - | 9,2/? | - | - | - | - | - | - |
Údaje byly zjišťovány na zemi standradními digit.měřidly, otáčkoměr ručičkový.