Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zapojení kompresoru z ledničky a jeho mech.části

Ledničkové kompresory bývají různé. Pro domácí účely lze využít např. tento nejvíce rozšířený typ níže popsaného kompresoru. Na tělese kompresoru je dvěma šroubky připevněna el.část, jejíž zapojení a popis je následující :

Obrazek

 

Z druhé strany :

Obrazek 
Zástrčka (bílá) je zasunutá na trojvidlici tělesa kompresoru. Je složena ze tří kontaktů, kde je zapojeno pracovní a rozběhové vinutí kompresoru. Síťová šňůra je zapojena na kontakty (šroubky) 1 a 3, mezi kontakty 5 a 8 je propojka (kontakty 1+5, 2+6. 3+7, 4+8 jsou fyzicky propojeny).
 

 

Rozběhové relé :Obrazek 
Schéma tohoto zapojení (orig.štítek na krytu el.části) :

Obrazek

Stává se, že po vypnutí kompresoru a rychlém jeho zapnutí do sítě kompresor nenaskočí a neroztočí se. Není to však žádná závada, ale naopak ochrana. Děje se tak z důvodu toho, že píst neprotlačí tlak vzduchu v hadičce a motor se nerozběhne, zvýší se proud a zahřeje pružinka s bimetalem v této ochraně, která rozepne kontakt a obvod se přeruší. Po chvíli to zase sepne ... a tak dokola než klesne tlak a motor se roztočí. A udělá to vždycky, pokud se motor nerozběhne i třeba z jiného důvodu (nemusí být ani tlak ve výstupu). Na obrázku dole je proudová ochrana, která se skládá z pružinky a bimetalového kontaktu. Při zvýšení proudu se pružinka nahřeje a bimetal rozpojí kontakt. Toto celé tělísko proudové ochrany je přitlačeno plochou pružinou k nádobě kompresoru a slouží rovněž jako tepelná ochrana při přehřátí, kdy se od tělesa kompresoru bimetal nahřeje a obvod se rozpojí.

Obrazek

 

Mechanická část a princip mazání :
Otáčející se hřídeli a odstředivou silou je nasáván olej ze dna kompresorové nádoby přes samotnou, dutou hřídel a na horním konci je pak pomocí pohybujícího se pístku (válečku) vystřikován na pracovní píst.
Obrazek

Pomocný píst (váleček) přenáší pohyb z excentrické hřídele na hlavní píst. Proudící olej zevnitř hřídele rotoru je roztřikován malou dírkou pod praporkem na pracovní píst. Olej doplňujeme sacím vývodem u nádoby kompresoru. Ten totiž ústí přímo do nádoby a vlastní sací trubička je pak umístěna volně v prostoru této nádoby (hrnce). Možno použít olej kompresorový nebo vývěvový R2, dle druhu provozu. Ve slabším provozu postačí olej transformátorový, tlumičový, či olej na šicí stroje (celkem cca 2dcl).

Obrazek

Obrazek

 

Pohled na sestavenou část shora :  

Obrazek

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zapojení ledničkového kompresoru

(Ivo, 30. 9. 2010 13:41)

Dobrý den. Chtěl jsem jen dodat, že jsem sice mněl jiný kopresor s jiným rozběhovým relátkem, ale ten el můstek co je tady na obrázku jsem u něj použil. Jde to u všech. stačí jen živý drát zapojit na rozběhové relé a jede.Když motor hned po vypnutí zapnete, tak se nerozjede. Je to tepelná ochrana jako např um fénů. Po 2min nejpozději to zase jede.
Tip motoru mám ZEM 134m 90AA

Pochvala

(Janura, 6. 5. 2010 11:32)

Velice přehledně a pečlivě zpracováno.Díky.